fredag 18 oktober 2013

Välkommen till kapitalismen, du pratar med arbetslinjen

Vet inte hur många av er som hört om sosseklockan? Eller "En jobbigare morgon" som den egentligen heter. Det är alltså en väckarklockeapp där du som arbetslös ungdom blir väckt av Stefan Löfven med varierande grad av brutalitet för att påminna dig om att samhället byggs inte av snoozare. Det ska öka motivationen bland unga och påminna oss om att att en jobbigare morgon ger en bättre framtid med en känsla av meningsfullhet.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Jag var ju frivilligt arbetslös i nästan ett år efter studenten och jag kände mig rätt meningsfull under hela den tiden. Jag kan inte heller säga att jag känner mig så himla mycket viktigare nu heller, när jag sitter på kundservice. Visst hjälper jag många, men jag hade gärna gjort lika mycket frivilligt.

Idag har jag en jobbig morgon. Jag vill inte gå upp, inte gå dit, inte sitta i telefon i åtta timmar minus två kvartsraster. Men ni vet, arbetslinjen. Samhället byggs inte av snoozare. Jag känner mig osäker på om jag vill att det ska byggas av kapitalism heller, där folk måste tvingas jobba med totalt meningslösa saker för att överleva. Tänk om jag kunde jobba på en kvinnojour eller så? Det vore fantastiskt. Där om någonstans gör man väl nytta? Men det går knappast leva på.

Nu ska jag gå och jobba. Hej då.

2 kommentarer:

  1. Har tänkt precis samma sak när jag har hört den reklamen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs lite på den bloggen som är länkad, hon skriver massa bra saker om arbetssamhället!

      Alltså kapitalismen. Det går upp mer och mer för mig hur insnärjd man är.

      Radera