tisdag 17 december 2013

Dag 13 - Mina intressen

Jaha, tråkig fråga. Det framgår väl ganska tydligt? Djur, kläder, jag, Anna, jag, kel och kramar, böcker, tänka, gnälla, nätfeminism. Teater och bror. Män. Psykologi och grejs. Klart, där har ni täckt in allt.

Jag kan inte säga att jag är sådär jättebekväm med mitt intresse för män och gnäll. Jag är en sån jääävla Daddys Girl! Eller en tönt, som Fanny skulle säga.

Daddys Girls är alltså inte kvinnor som är väldigt fästa vid sina pappor, utan ett begrepp för dem som internaliserat förtrycket, gjort det till en del av sig själva och försvarar patriarkatet. De som inte vill släppa sina privilegier, som tycker att ens underläge är gulligt och mysigt. Vi som är en del av normaliseringen.

Det gäller såklart inte bara patriarkatet utan allt. Tusen sociala beteenden, jag lägger mig på rygg och tar emot, sväljer det helt och hållet. Vill inte säga emot, vill ha alltihop! Vill bli välkomnad i den världen, trots att jag borde veta hur falsk den är. Vad annars finns det? Hur kan man vara det man inte ser? Jag vet bara vad jag alltid tyckt verkar roligt, vad jag alltid velat ha.

Bara för att man alltid velat något är det inte ofarligt eller bra. Man är som ett av de där sektbarnen som bryter sig ut och måste omforma hela sin världsbild och alla sina önskningar, lära sig att de värderingar det är byggt på är fel. Bara det att den här sekten är den som kallas Normalt.

1 kommentar:

  1. eller så gör man som jag, då behövs inget omformande .. ;)

    SvaraRadera