fredag 27 december 2013

Och det är mycket närmare än det som var mitt jag

Jag kom att tänka på igår hur vansinnigt annorlunda ens liv blir beroende på var i syskonskaran man blivit född. I alla fall är det (känns det) så med mig och min bror. När jag gick gymnasiet var det helt nytt på något sätt. Det var som att jag var ensam om att göra det. Konstigt egentligen, med tanke på att jag kände skitmånga på gymnasiet när jag jag gick i nian...

Jag kom att tänka på detta igår/inatt när bror och hans kompis kom hem till oss och sov på soffan när tågen slutat gå. Han är en sån där som kan stanna länge i stan och sova hos ett äldre syskon! Jag vet inte om jag lyckas lyfta fram hur absurt det känns. Delvis att VARA det äldre syskonet någon sover hos, men också det ljusår som skiljer vår sociala status åt bara genom fenomenet Jag kan stanna lite längre för jag kan sova hos min syster. Gawd. Som om det inte var illa nog innan.

Jag älskar min bror men jag hatar det där ljusåret. Det som jag har till folk som har såna sociala skills att de inte ens kan förklara dem, det bara funkar. Varför? De som inte har några avgrunder runt sig av ensamhet (klart de har, som alla men jag föreställer mig dem som mindre påtagliga).

Det känns helt vansinnigt att något sånt gör så stor skillnad. Att någon så nära kan leva så annorlunda! Och att min existens gör så stor skillnad för någon. Men jag är glad för det ändå.

1 kommentar:

  1. Har själv tänkt en del på det här med placeringen i syskonskaran och vad det innebär för en själv. Jag är äldst av tre syskon och har många gånger saknat möjligheten att ha någon äldre att sova över hos, åka till över helgen eller bara hänga med (för att hen är så mycket äldre och därmed en mer spännande människa än jämnåriga). Men jag har vant mig nu, och med åren blir åldersskillnaden mindre påtaglig. Om ett par år har alla vi syskon flyttat hemifrån och då är vi ju i princip på samma nivå i livet. Dit längtar jag ibland, att slippa vara den äldsta i skaran, att vi tre ska vara vuxna allihopa, med självständiga liv.

    SvaraRadera