torsdag 5 december 2013

Snö, storm och katt

Snön singlar utanför fönstret, lägger sig på bilar och gräsmattor

Yr över balkongen, det viner

Sonja ska avlivas imorgon, hon har inte ätit på en vecka.

Jag slirar genom slask och modd nedför backen med snö i ansiktet. Kastar trötta, lösa snöbollar på lyktorna. Snö i skorna, snö i väntkuren. Om vagnen ens kommer. Jaha, det gör den.

Det snöar in i spårvagnen på varje hållplats. Snöhelvete, katthelvete.

Det blir min första kattlösa jul sen jag var... tio kanske? Förra året levde väl till och med Nisse.

Vid tåget har folk krupit in i varsitt hörn mot vinden. Idioter, tror ni att det är en jävla Dickensfilm? Tågvärdsaset skäller ut mig för att jag inte kan betala, vad fan vill hon att jag ska göra? Jag hade inte precis räknat med det här, eller med att glömma kortet hemma. Tåghelvete.

Den första vackra snön. Aldrig mer mjuk grå päls, spinnande, stora gröna ögon. Gräddhaka och vaniljmage, plymsvans och rosennos. Pufftassar. Morrhår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar