söndag 12 januari 2014

Dags att planera för framtiden

Jag vill så hemskt gärna ha en egen bostad! Det behöver inte vara stort, behöver inte vara fint. Det kan vara hur litet och slitet som helst, bara det är mitt. Ännu bättre då förresten, då har jag bara mer plats att bestämma själv, hitta på egna lösningar, laga och ordna och pyssla om mitt alldeles egna hem. Men inte än!

Visst blir jag grymt sugen på något eget när jag ser hur Lady Dahmer väljer tapeter och målar om, eller när jag hittar billiga fina möbler i någon secondhandbutik. Tänk att ha någonstans där alla prylar är mina, eller våra, som vi bestämmer över och ingen annan. Som är anpassat efter vad vi vill, vad vi ägnar oss åt. Att kunna ha en katt. Men.

Tänk också att inte kunna åka nånstans, vara bunden till det där jävla stället. Behöva fundera på vad man ska göra av sitt bohag, köra ett flyttlass. Eller att inte kunna sluta på sitt vidriga jobb, inte kunna börja plugga för att man har lån och annat elände! Jag vet att jag fortfarande kommer hatta hit och dit alldeles för mycket för att vilja slå mig ner och satsa så mycket på en enda plats.

Dock hindrar det mig inte från att bädda åt mitt framtida jag. Jag planerar framåt just nu, ett par, kanske fem år? Eller mer? Körkort, ögonlaser, högskoleprov. Tre av mina största framtidsinvesteringar. Och bostadskö också, men det har jag inte hunnit än.

Det känns plötsligt så mycket lättare: jag ser en framtid. Vad är nutiden utan framtid? Och jag har ett helt annat hopp om vad den kan tänkas innehålla. Och bilden det blir i slutändan, vad den kan bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar