tisdag 28 januari 2014

Önskat inlägg: Finns det något egenvärde i att kalla sig feminist?

Jag är ju som bekant feminist. Jag kallar mig feminist, läser om feminism, tänker på det, lever det (eller försöker i alla fall).

Feminismen är en så otroligt viktig rörelse för mig, och tar upp så mycket av mina tankar. Jag hade varit en helt annan person utan den, och mått så mycket sämre. Jag hade tyckt sämre om mig själv, hade i större utsträckning accepterad att bli illa behandlad och haft mycket, mycket sämre möjligheter att analysera mina förhållanden, både till män och kvinnor.

Självklart vill jag att de jag har nära förstår hur viktigt det är och hur mycket patriarkatet påverkar oss. Särskilt människor som redan har uppenbart feministiska tankegångar

Då uppstår alltså huvudfrågan: Finns det något egenvärde i att kalla sig feminist?

I grunden? Nej. Särskilt inte efter att ha sett ett avsnitt av Fittstim och programledaren KONSTANT kallar sig själv feminist och pratar om "sin kamp" när det är så jävla uppenbart att hon varken är eller har varit feminist på länge.

Samtidigt gör jag mitt bästa för att omvända omgivningen och få mina närmaste att kalla sig feminister. Allt annat vore skitkonstigt av mig. Detta har dock inte med ordet i sig att göra, utan jag vill att de ska förstå och se det jag ser. Både för att jag mår så jävla mycket bättre med feminismen än jag gjort utan den (=individen vinner på det) och för att de ska se hur patriarkalt vårt samhälle är. Och:

Feminismen grundar sig i att det finns ett patriarkat, det vill säga att män har mer makt i samhället (vilket alla både gynnas och missgynnas av) och för att få jämställdhet behöver män få mindre makt och kvinnorna mer. 

Förstår man detta är feminism ett mycket lämpligt ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar