söndag 5 januari 2014

Som att sväva i ett vakuum fullt av smutsig disk och trassligt hår alternativt hetsa runt på ett nöjesfält tills jag kraschar

Gudarna ska veta att jag är långt ifrån inkompetent. Jag kan så jävla mycket!

Jag kan laga mat, baka och göra sylt. Jag kan bygga saker, följa instruktioner. Måla, sy, teckna. Diska, upprätta och upprätthålla en återvinning. Köpa och laga billig mat. Satan i gatan vad jag är bra på att spara pengar utan att snåla! Jag är inte imponerad av allt Underbara Clara och andra hittar på för det är fan inte svårt, mamma kan göra precis samma saker och hon har lärt mig alltihop. Jag vet precis hur det ska göras och att det går att göra det. Att det krävs ungefär ingenting.

Det är bara det att någonstans är det orken som felar. Jag menar inte som andra inte orkar göra saker, att de hellre tittar på film eller fikar eller fuck you vad vet jag. Jag gör inte ens det. Tidvis, som nu idag orkar jag. Igår städade jag hela köket, lagade mat för flera dagar och diskade veckor av disk. Idag har jag städat hallen och vardagsrummet och nu bloggar jag, och klockan är bara tio. Jag vet så väl att jag måste utnyttja den här orken, nu när jag har den. Om ett par veckor kan jag lika gärna behöva kämpa för att duscha en gång i veckan (eller gå upp på morgonen eller titta på film eller ta upp en bok). Eller imorgon.

Det handlar inte om depressioner. Inte så att jag inte gör saker för att jag mår dåligt, det bara... finns inte. Jag kan inte beskriva känslan nu, när jag är mitt inne i den andra sortens skov, men då gör jag ingenting. Då är det tur att jag har Anna som åtminstone tvingar mig att göra roliga saker. Hade jag varit själv hade jag legat i en boll på golvet, spelat M/S Röj tills klockan är två och bara ätit mandlar ur skafferiet eller på sin höjd nudlar på dagarna. Gått runt och stirrat ut genom fönstren. Det är inte att likna vid en depression, bara ett ingenting.

Det är bara det att jag antingen gör saker i någon sorts rus, eller inte alls. Balans? Aldrig hört.

Och du, glöm inte vinka åt mig i den lilla rutan här under inlägget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar