onsdag 5 februari 2014

Skitjobb

Jag antar att jag fattar nu vad ett skitjobb är. På ett skitjobb är inte själva jobbet det är fel på, det är när det är du som är skiten. När det är uppenbart att du är inte viktig, du är inte betrodd. När man måste säga hej till chefen när man kommer och när man går, bara för att. När man inte får välja själv när man ska ta rast. När man inte får ha jackan vid skrivbordet, fastän det bara rör sig andra anställda på kontoret. Ens personliga statistik publiceras på väggskärmarna, och mailas till alla i teamet. När man får veta att ens chef ska börja lyssna på fem samtal i månaden, från sin plats, utan att man blir förvarnad.

Och ens jobb inte är särskilt viktigt. Jag jobbar inte precis inom armén, hanterar inget värdefullt, spelar ingen betydande roll i människors liv. Jag svarar på frågor om deras telefoner och bredband, svar som lika gärna kan hittas på internet.

Det bästa är att det vi faktiskt gör som är viktigt inte kontrolleras så värst. Jag KAN dra av eller lägga till ett par tusen på vilken faktura som helst utan att det märks, och vad jag säger eller inte säger till kunderna kan inte leda till några särskilda konsekvenser.

Det är inte det vi gör som ska kontrolleras- det är vi.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja! :( vi har INGENTING att göra, idag satt jag ledig i 1,5 timme minst, men vi får INTE göra annat med datorerna. :@

      Radera