onsdag 30 april 2014

Dagens wikipedia:

Jag vet inte om alla kanske redan vet det, men på Wikipedia finns det en Random article-funktion. Det är vad det låter som, och det är utmärkt! Själva artikeln man hittar är oftast väldigt tråkig men om man klickar sig vidare kan man hitta... typ vad som helst! Åtminstone på engelska Wikipedia, den svenska är lite torftig. Detta har jag lärt mig på Wikipedia:

  • Ordet Holotyp. Avser den individ av en art som ursprungligen användes för att beskriva arten i fråga (därmed inte sagt att den individen är typisk för arten). Exempelvis var Lucy holotyp för den utdöda arten Australopithecus afarensis. Det behöver dock inte vara en utdöd art, men det är ju ganska sällan någon hittar nya arter att beskriva nuförtiden, så det är väl mest på fossiler det används. En kopia av en holotyp heter isotyp.
  • Aarne-Thompsons klassifikationssystem är ungefär det nördigaste som finns. Ett verktyg för att underlätta livet för alla små folklivsforskare som pysslar med sagor genom att organisera dem (väldigt grovt) efter tema. Kejsarens nya kläder är till exempel en 1620.
  • Ursprunget till Let's Dance är den brittiska serien Come Dancing som sändes mellan 1949-1998 och är ett av världens längst sända tv-program.
  • Kegare är ett japanskt uttryck för att beskriva själslig orenhet. Det används inom religionen Shinto som bredvid Buddhism verkar vara den mest utbredda i Japan. Shinto kretsar i stor del kring olika riter snarare än en uppbyggd teologi, och riter för rening (renhet heter kiyome) utförs "on a daily, weekly, seasonal, lunar, and annual basis".
Nu ska jag hem. Hem-hem. Till min säng och mitt Lambi-gosedjur och mitt dockskåp och hela min jättestora packning som måste packas upp innan somliga ska ha 17-årskalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar