tisdag 13 maj 2014

2 - Staden där jag bor

Ahahahaha, stad... nej, det här är ingen stad. Göteborg ligger för nära för att det ska räknas som landet, men ändå för långt bort för att vi ska räknas som förort, närmsta grannorten som är större har ICA och Lindex och ligger för nära för att det ska vara värt att ha något här. Det finns en pizzeria på livsen, och... ja. Jag bor i en av de minsta orterna i Sveriges längsta kommun, som har "En stark del av Göteborg" som slogan. Ja. Det säger väl en del. Tidigare landets hästtätaste kommun, samt "bland det rikaste föreningslivet" (jaha). Och jag bor då som sagt i den minsta orten, den i mitten.

Men här är vackert! Ursprungligen en industriort från tidigt 1800-tal, med fabriken kvar men sliten (och innehållande min älskade teater), en å med pilar och näckrosor som slingrar sig genom hela byn, gamla hus och många ekar. En av Göteborgsområdets få skidbackar. En gammal skola. Ja.

Ungefär så här exalterad är jag över min kära hemort just nu. Det vackraste sagoland jag vet, men nej. Inte nu. Hälften av tiden är det bara ett ställe där jag råkar bo i väntan på det där andra, ibland känns det som en annan tidszon. Alla mina gosedjur kvar, alla träd står där de alltid har stått och de flesta jag umgås mest med har aldrig varit där.

Mitt sagoland. En dag vill jag bo här, ha mitt eget hus och bo här på riktigt, men just nu tillhör det inte mig. Det tillhör min barndom och min framtid, jag är inte här.

Bild av mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar