söndag 25 maj 2014

5 - Bloggarna jag läser

38. Så många bloggar följer jag. Tänkte att "Äh, det är ju inte så många längre, jag tar bort kategoriseringen på Bloglovin och låter dem ligga huller om buller". Fel tänkt.

Pallar ej skriva om alla 38, men här är de viktigaste. Dock inte en enda jag känner afk (ingen nämnd ingen glömd osv). Samtliga är länkade.

Niotillfem
Jättebloggen. Tror de flesta av oss har läst den, och nästan alla som känner mig har hört om den. Sandra Beijer. Takfester, korta kjolar, pasta och ballonger.

Arsinoe
Även känd som Den rabiata orakade flatfeministen Fanny som varken är flata eller särskilt rabiat men sjukt ärlig. Har underrubriken "Kom i kontakt med ditt inre hat" och är en av de viktigaste personerna för min feminism.

Lady dahmer
Min husgud någon gång på mitten av gymnasiet. Vet egentligen inte vad jag tycker om henne men mitt bloggflöde skulle inte vara detsamma henne förutan. Mycket feminism och barnuppfostran. Och just nu hus- och trädgårdsprat.

Elsa billgren
Jag störde skiten ur mig på hur hon skrev i början, men efter hand har jag upptäckt hur ärlig och känslosam hon kan vara trots att hon har en så stor blogg. Mest klänningar, blommor och gamla möbler, men ibland glimtar det till av annat också.

Bokhora
Enda bokbloggen jag orkar med. Kanske för att de är flera som skriver, och om så olika saker. Lite av en institution?

Allaharenbok
Amanda Hellberg! Älskar den här människan. Bloggen ledde mig till hennes böcker, och tillbaka in i en läsglädje som gått förlorad (hade läst hela arkivet och ville ha mer). Skriver om skrivande och familjeliv i Oxford. Och läskiga morbida saker!

Bloggkommentatorerna
Eh, förmodligen väldigt tråkigt om man inte läser bloggar. En skvallerblogg, fast snäll. Tror typ hälften av mina läsare hittat hit genom deras kommentarsfält?

Kammebornia
Ååh, så mysig! Som Underbara Clara, fast lugnare och mjukare. Kanske mer sorgset? Men mest djur, hemkokad saft och stickningar. Och tonårsbarn.

Genusfotografen
Uppdaterar ju väldigt sällan men måste vara med ändå. Också en institution, inom feminismen och svensk internetkultur. Och rolig!

This is not a love story
Liten privat anonym blogg, om vardagen. Kroppshat, studier, samboliv, katt och sådär. Väldigt bra på att skriva om allt det där jag inte kan skriva om.

Stora ovissheten
Mitt hörn i världen
De här två uppdaterar nästan aldrig men de skriver så löjligt roligt så de ska ändå vara med. Om lite liknande saker: studentliv, tvätthögar, träning, katter och föräldrar...

Underbara Clara
Behövs en vidare presentation? Hon finns ju överallt, i Go'kväll, P1... kallas "Hemmafrubloggare" vilket låter rätt efterblivet eftersom hon försörjer familjen på att vara "hemmafru" och är engagerad och ganska arg feminist.

Kvinnopartaj
Har inte uppdaterat sedan i september men vem bryr sig? Älsklingsbloggen. Jag använde dem som kropp&knopp-frågespalt när de var aktiva, fick alltid fantastiska svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar