tisdag 20 maj 2014

Boklista (fast inte)

Här hade jag tänkt kopiera bokhoras lista över böcker man måste läsa i sommar, var man kommer läsa och sånt där, men FUCK NO. Mitt läsande är 100% kravfritt och jag vägrar. Jag blir bara nervös. Istället blir det en lista på böcker jag läser/har läst på sista tiden. Handlingen kan ni googla själva, det här är inga referat.

Flickorna Owens: hittade den här genom alla fantastiska bilder från filmen som Pinterest är nedlusat med, där heter den Practical Magic. Jag tror inte jag vill se den, men visuellt sett... det är precis så magi ska se ut! Och utövas. Egentligen kanske jag inte borde läsa den nu. Det är så mycket fuktiga blomstertunga nätter och förvirring och ångest som känns precis som här. Den kanske håller kvar mig i den här känslan jag har, som jag knappt vill ska försvinna, vill inte bli "normal". Som om det sitter ett skrik i halsen på mig och hindrar mig från att andas. Men jag tror den här kan leda till något bra.

Snöängel: på rekommendation från the precious Amanda Hellberg. Började läsa på Stadsbiblioteket i Stockholm och blev sittande i timmar. Också lite häxig och magisk på ett sätt jag ALDRIG väntat mig från en regelrätt "vuxenbok". De här två känns som om jag hittat hem till en bokvärld jag trodde var förbehållen barn upp till tolv.

Håll käft och var söt: den danska novellsamlingen från 1978. Mamma hade den i bokhyllan och sa att hon hatade den, och ja... den är rätt fruktansvärd. Efter Decembergatans hungriga andar och Att springa är det här den mest deprimerande bok jag någonsin läst. Lite våldtäkt, depressioner och allmän livsmisär sådär och inget hopp i sikte. Påminner lite om Fredrik Lindströms två samlingar, samma typ av människor som inte har det liv de hoppades eller förväntade sig. Bitterheten.

Det handlar om dig: Sandra Beijers debut. Det är väl ganska exakt vad man kan förvänta sig och varken mer eller mindre. Jag gillade den! För första gången kan jag känna det jag läser, förstå känslorna. Jag vet inte när det kom. Det känns som om det var så nyligen, men egentligen var det nog flera år sen. Som jag började känna. Och blev människa.

2 kommentarer:

  1. http://www.tofugu.com/2010/11/09/cat-island-japan/

    SvaraRadera