onsdag 28 maj 2014

Boklista

Snabbläsare eller långsamläsare?
Snabb! I mina läsperioder flera böcker om dagen, annars kan det gå veckor mellan lästillfällena.
Tegelstenar eller tunnisar?
Förr föredrog jag alltid tjocka böcker, är de bra ska de ju inte ta slut! Men nu det sista har jag läst en del tunna med.
Bibliotek eller bokhandel?
Bara bibliotek. Hatar att äga böcker.
Ljudbok eller e-bok?
Ljudbok! I en sommarbil genom Tyskland eller Finland, mellan åkrar och ängar.
Inbunden eller pocket?
Inbunden. Egentligen borde det inte spela någon roll men pocketböcker ser alltid så fula och slarviga ut. Som skolböcker.
Vampyrer eller spöken?
Spöken alla dagar i veckan! Gammaldags svenska spöken med mörka budskap...
En i taget eller slalomläsning?
LOL, slalomläsning! Har inte läst en bok i taget sen jag lärde mig läsa. Har en i köket, en i väskan, tre vid sängen och en i soffan.
Nytt eller gammalt?
Det vore coolare att svara gammalt men brukar bli nytt. Eller nej, snarare halvgammalt, typ 80-tals ungdomsböcker.
Bokmärke eller hundöra?
Alllllltid bokmärke! Hundöron vid extrema undantagsfall.
Snacks eller godis?
Godis. Vill inte ha smuliga chipsfläckar på sidorna. Fast helst mat, tror jag, typ chili con carne och ris.
Biografier eller memoarer?
Läser aldrig varken eller, men har väl blivit mest biografier.
Skräck eller chicklit?
Chicklit! Älskar böcker med mycket kläder i. Eller helst en som är båda, låter inte så dumt.
Soffan eller sängen?
Säng!
Inne eller ute?
Inne, för helvete. Hatar att läsa ute.
Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Suger på att läsa på engelska, så helst översättning, tack.
Poesi eller prosa?
Vet knappt skillnaden. Prosa är väl det vanliga sättet? Säger prosa i så fall.
Kvinnliga författare eller manliga författare?
Märker aldrig skillnaden. Bli alltid förvånad när jag ser författarnamnet först i efterhand.
Boken eller filmen?
Jamen boken vad tror du om mig.
Kokbok eller Bakbok?
Att läsa? Kokböcker från 60- och 70-talet brukar vara svinroliga och tantiga. Eller när ett pizzarecept för två personer beskrivs som "lagom för ett större sällskap om 8-10 personer".
Kärlek eller spänning?
Kärlek. KAN dock vara för att jag fortfarande bara läser ungdomsböcker och där är spänningsböckerna snortråkiga.
Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Mhm, tror det blir Amanda Hellbergs Döden på en blek häst. Såhär skrev jag om den då.
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Haha, Dracula. Läst första två kapitlen, typ.
Jobbigaste bok jag läst:
Jobbig som i hur då jobbig? Decembergatans hungriga andar var jobbig, av mig och Anna kallad "anorexiaboken där ingenting blir bättre".
Bästa barnboksförfattaren:
Vad räknas som barnböcker? Spontant säger jag Tove Jansson. Eller Enid Blyton. Eller J. K. Rowling.
Bok som berört mig mest:
Någonsin? Fröken Smillas känsla för snö kanske. Mest för att det är min och Annas gemensamma bok. Annars de där fosterbarnsböckerna av Kathy Harrison.
Recencera din senast lästa bok:
Läste senast ut Sandra Beijers Det handlar om dig men den har jag redan skrivit om här.
Lista knyckt från Niotillfem

2 kommentarer:

  1. svara på den roligaste frågan dumbom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, klantjag xD fixar ikväll!

      Radera