måndag 2 juni 2014

12 - Här handlar jag helst

Nämen titta! Vilket perfekt tillfälle som uppenbarade sig här nu för min bästa VINTAGELISTA. Eller nja, vintage. Jag handlar second hand. För egentligen handlar jag mest på... ICA eller Hemköp. Eller Pressbyrån. Helst Hemköp för det är symbolen för mitt självständiga förståndiga vuxenliv. Kanske på Coop. Iallafall:




~*Fruktklisters guide till second hand i Göteborg*~


Emmaus Björkå - Backaplan
Bäst i stan, skulle jag säga. Ligger sjukt avsides på baksidan av ett industriskjul på en parkering på en bakgata i slutet av en stig i en mörk dunge bortanför Backaplan med det är SÅ värt. Inser nu att jag aldrig gått därifrån utan att köpa något. Kläderna hänger i klasar, ett halvt bibliotek, tusen hyllor porslin och källaren fylld med möbler. Favoritklänningen - en skjorta - en julljusstake och eftersökta dockskåpsböcker - allt möjligt. Kläder i min storlek till och med!

Beyond Retro
Ingen hemlighet precis. Ligger i Arkaden, innanför bottenvåningen på Topshop. Det är ju en stor kedja med amerikansk och kanadensisk RIKTIG vintage. Mina två finaste fina klänningar är därifrån (den ena är den i headern) men priset är ganska högt och storlekarna ganska stora. Vissa saker har de alltid, som flugor, underkjolar och egensydda korta kjolar, skjortor och linnen.

Myrorna
Nu menar jag den på Järntorget. Störst i innerstan men av någon anledning är jag inte här så ofta eller pallar gå så länge. Ett av mina bästa fynd är härifrån, en höfthållare med underkjol och strumpeband från 60-talet för 75:- som jag har använt en del. Eftersom den ligger mitt i stan är det rätt utplockat och tråkigt men det kommer också in de roligaste sakerna. Om man lär sig när de får in nytt är det säkert jävligt värt!

PMU
Små frivilliga lantloppisar för välgörenhet är allmänt kända för att vara bra (dock INTE för kläder. Åtminstone inte om man är liten). Särskilt för inredningsdetaljer, tyg och random konstigheter, typ en ålskinnsväska, en sockertopp eller en åsna som bajsar cigaretter. Min älskling är Pingskyrkans som jag jobbar på, här ute i Ale. Om man bor här och orkar vara på plats vid tio är det FANTASTISKT.

Saronkyrkan
Efter vad jag har hört ska Saron vara bäst i Göteborg om man köar i två timmar innan de öppnar, för de har tydligen extremt hög omsättning och öppet så sällan att priserna är jättelåga och de hinner få in massor mellan varven. Jag var där en gång fast rätt sent, och visst såg det ganska bra ut. I hörnan med extra speciella grejer fanns ett ställ med barnmärkeskläder (alltså typ Lee-jeans och klassiska svenska Algots) för väldigt låga priser för att vara i stan. Ligger typ upp bakom hagakyrkan, vill jag minnas.

Blocket och Tradera
Tradera för Gustavsbergstallrikar till mamma och dockskåp åt mig. Blocket för lite allt möjligt. Jag upplever att Tradera är mer seriöst med mer "riktiga" antikviteter och bättre kategoriserat, men så går ju priserna högre också. Självklart finns det trams här med. I och med att det är auktioner kan vissa saker säljas för typ en femma (då är det smart att gå in minuter innan auktionen är slut och buda så säljaren inte ska hinna buda över för att slippa sälja till underpris - Annatips). Blocket är mer blandat. Från butiksannonser till antikviteter till "crabtaton" (se klassiska Best of Blocket). Finns även husdjur, kor, bilar och allt annat också. Och bostadsannonser. Och jobbannonser. Och helt vanliga möbler och kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar