torsdag 23 oktober 2014

22 - Mina syskon

Mitt syskon - min lillebror, min stora bror. Här i bloggen har han bett att bli kallad Kapten X och han är en sån där cool figur. Estetsnygg, gitarrist, välklädd, vältalig. Tack och lov finns det ingen rivalitet mellan oss, utan mest frid och fröjd vilket kan vara hyfsat ovanligt syskon emellan.

När jag var liten tyckte jag lika illa om honom som om alla andra barn och var oerhört misstänksam mot allt han gjorde, men våra kloka föräldrar lät mig vara och avkrävde mig aldrig någon kärvänlighet och den socialt begåvade herren klarade sig nog rätt bra ändå, och tack vare Rio och madam Dammdamm blev vi vänner ändå så småningom. Jag tror att han själv inte är så värst förtjust i familjens roll som den socialt begåvade. Även om det är sant är såna benämningar alltid besvärande.

Vårt främsta gemensamma personlighetsdrag torde vara vår självsäkerhet, och den största skillnaden att han föredrar musik framför böcker medan jag är tvärt om. Nej, den största skillnaden är att han är så mycket rörligare än jag, mer framåt, mer levande. De närmaste dagarna åker han till München på egen hand, vilket jag aldrig kommit mig för då, vid sjutton års ålder. Så det är nog den största skillnaden. Och kanske är den största likheten en analysförmåga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar