torsdag 2 oktober 2014

Psyktrick

Jag har börjat med en ny grej för att öva mig i att över- och underskatta folk lite mindre. Jag vet inte om jag har nämnt det men jag ser ner på nästan alla människor supermycket och tror alltid att de får ut mer av mitt sällskap än vad jag får av deras, att jag borde vara med andra, intressantare människor och så vidare, och de jag sedan ser som de riktiga människorna (som jag borde vara med) tror jag är helt gudomliga och att jag aaaldrig kan bli intressant nog för att de ska vilja vara med mig och jag gör mig liten och lismande inför dem.

Nu har jag därför börjat med en kompensationsmetod, utformad av mig själv. Här är några exempel på hur jag har använt den:

Busschauffören som knappt kan någon svenska alls och låter vem som helst åka gratis för att slippa prata med en - kanske var tvungen att fly från sitt land för sitt politiska arbete som han fortfarande ägnar all sin fritid åt, och därför inte orkar/vill krångla med passagerare
Tyst och genomskinlig person som verkar mesig - kanske skriver fantastiska fanfictions som kan röra en till tårar men är bara känd på Tumblr
Tjock tant i fula kläder - kanske är världens bästa mamma och farmor som alltid tar hand om alla och kan få vem som helst att skratta när som helst

Eller tvärt om:
Snygga smarta välklädda feministtjejen i skolan - kanske är praktiserande rasist
Skådespelarförebild som alltid har de coolaste rollerna - kanske hatar alla som är utanför hens samhällsklass och tycker att de är misslyckade eller äckliga
Rolig kille som alltid får alla att skratta - kanske den sortens person som skryter om att han aldrig läst en enda bok

Ni fattar. Användningsområdet är alltså när man träffar nya personer. I närmare relationer gör det ingen nytta, men det har hjälpt mig att inte avfärda folk som tråkiga och ointressanta lika fort. Jag fokuserar inte heller lika hårt på att ställa mig in hos personer som inte vill vara med mig, bara för att jag tror att de är någon sorts övermänniskor.

Nu kanske jag låter hur ytlig som helst menneeh... det är jag så det gör ingenting!

1 kommentar:

  1. blogga dåe.. annars kommer vad-mannen :(

    SvaraRadera