onsdag 17 december 2014

En vecka kvar till julafton!

Jaha mina vänner, idag är det onsdagen den 17:de december. Jag är i skolan av misstag, en timme för tidigt men det kanske är lika bra, för annars hade det nog inte blivit så mycket bloggat idag.

Igår gjorde jag nästan ingenting. Jag läste lite, städade lite och sen kom jag på att jag skulle till pingstkyrkan för julmiddag för alla loppismänniskor. Jag är ju inte precis troende, men pingsts loppisar och välgörenhetsgojs är så himla bra! Som vanligt var det en person där som berättade om vart de insamlade pengarna går och hur arbetet på olika stationer ser ut, och den här gången var det kvinnohjälp i Kongo som avhandlades. Ofta när man hör rapporter från katastrof- och krigszoner handlar det nästan bara om hur illa det är, som om man inte har något intresse för vad som kan skapa förändring, men här är det väldigt mycket fokus på vilken skillnad man gör. Och det är inte bara "bistånd" utan handlar mycket om att ge människor egna möjligheter och stöd åt lokala projekt, alltså typ mikrokrediter, kvinnoskolor och barnmorskeutbildningar. Det är ju den hjälpen som hjälper mest, teach a man to fish och så vidare. Jag hoppas kunna tillämpa mina egna kunskaper på liknande projekt i framtiden, även om jag varken är sjuksköterska eller ingengör.

På kvällen var jag hemma med Anna och åt lussekatter och tittade på julkalendern och Historieätarna. Som den kultur- etnologi- och historanörd jag är älskar jag självklart varenda grej Haag och Lundgren gjort tillsammans och jag har sett varenda avsnitt av både Historieätarna och Landet brunsås. Veckans avsnitt handlade om Vasatiden och de fick äta kål och dricka öl samt någon sorts blodsoppa med karaktär av fjärdedagsmens. "Alla har en gräns, och här gick tydligen min" var omdömet.

Nu har jag föreläsning om konstbegreppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar