söndag 21 december 2014

Lucka 19: Tre drömgäster

Eller mer exakt: Ett inlägg om vilka tre kända personer, levande som döda, du skulle vilja bjuda in till ditt julfirande om du fick välja fritt.

De två första är enkla: Tove Jansson och H C Andersen. Andersen var visserligen lite socialy awkward, men det är ju jag med, och han lär ha varit bäst på fest så han lär nog klara sig. Men jag undrar om han och Tove skulle komma bra överens. Deras författarstilar är på många sätt ganska olika och de verkar ha ganska olika livssyn. Samtidigt uppskattar de båda de vackra sakerna här i världen, och har dessutom båda erfarenhet av vara (förmodat) homo- eller bisexuella i en tid när det inte var accepterat, så de skulle säkert kunna ha en del att prata om.

Den tredje då? Det måste vara någon som är född någon gång efter år 1800 och helst en skandinavisk person för att undvika alltför stora kulturkrockar, särskilt när det gäller maten. Kanske man skulle ta någon levande, kanske Ernst? Ja mamma, jag vet att du skrattar högt nu, men jag blev lite fäst vid honom efter att ha hört honom i någon julstudio-radio. Jag är inte precis någon Ernst-tjej men här tror jag att han kunde passa in. Det känns som om han skulle uppskatta att lyssna på de andra gästernas historier och säkert bidra med ett par egna.

Så, en Ernst i sitt nuvarande tillstånd, H C Andersen i 45-årsåldern och Tove vid drya 30. En ganska färgstark samling, men gemytlig och alla (utom kanske jag, höhö) har mycket att berätta. Maten skulle vara gammaldags och klassisk med mycket kakor till.

Kanske jag borde välja några som är mer i min ålder, eller åtminstone passar bättre in i min bekantskapskrets. Men den här listan kommer jag nog kunna behålla ett par år framåt, den får vara universell. Kanske man skulle byta ut Ernst mot Otto Katz? Jag vet inte så mycket om honom men han verkar festlig. Det får bli en repris på den här frågan till nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar