tisdag 2 december 2014

Varför jag inte bojkottar Lena Dunham

http://nojesguiden.se/artiklar/hur-gick-lena-dunham-fran-feministisk-mediealskling-till-utskalld-sexforbrytare-med-not

(ursäkta för ful klumpig länk, jag bloggar från telefonen)

Det här har intresserat mig de senaste dagarna. Lena Dunham som skapat en av mina favoritserier Girls har pekats ut för sexuella övergrepp mot sin lillasyster som barn, hon slår ifrån sig och det pratas om bojkott osv. Huruvida det var övergrepp eller inte ska jag inte gå in på, det är upp till systern antar jag.

Det finns två sidor av det här, varav den ena tas upp i artikeln i länken. Det hänger ihop med den allmänna kritik hon fått tidigare rörande hur förhållandevis lätt det är för henne som vit mediafeminist ur medelklassen att slå ifrån sig diverse anklagelser, både när det gäller seriens vithetsnorm och händelserna beskrivna i boken (citat finns i länken). De (eller snarare vi, för jag är också en vit medelklassfeminist) har en självbild som "medvetna och pk" och ser sig själva som oantastliga. Dunham har gjort sig känd för att vara extremt öppen med privata saker, men det här var ganska extremt, både när det gäller henne och vad barn allmänt brukar göra i sitt "utforskande". Ändå har hon slagit ifrån sig helt och hållet och anser kritiken helt obefogad. För att citera artikeln ovan: Dunham har trots att hon mottagit mycket rättfärdig kritik aldrig drabbats av några större bakslag, många refererar därför till henne som ”Teflon”, på grund av de vithets- och klassprivilegier som gjort henne osårbar.

Och ja, det är fan sant. MEN! Det finns så många som påstår att det hade varit sååå mycket svårare för henne om hon varit man, och DÅ hade minsann ingen förlåtit henne!! Till det kan jag bara säga en sak:

Hahaha hahaha!!
Inte en jävla chans! Det finns SÅ många manliga kändisar som gjort så SJUKT mycket värre saker, i vuxen ålder, erkänt och blivit dömda och fortfarande är "inne i värmen". Dunham är orimligt duktig på att försvara sig själv, men hade hon varit man hade hon dessutom haft en armé av fans bakom sig som stöttat henne.

Jag anser inte att hon är oskyldig till något av det hon anklagas för. Det är korrekt kritik, både den som riktas mot problem i serien och mot det hon berättar om i sin bok, men att hon ska "ut i kylan" på något sätt och att man ska sluta tala om hennes övriga arbete vore fullständigt orimligt.

2 kommentarer:

  1. förstår vad du menar, men från min sida vill jag ändå slänga ut alla som ens misstänkts för det ur "värmen" oavsett vilka de är.. OCH jag skulle göra det även om det var en kvinna.. fast du tror mig nog xD

    SvaraRadera