fredag 6 mars 2015

Föräldrar och fler göteborgshemligheter

Om man står på hållplats Galileis Gata och går längst in mot tunneln till Teleskopgatan och tittar upp så ser man att det är fullt av duvor i taket, och deras kurrande ekar i hela tunneln. Det är min mamma som har lärt mig att se alla djur som finns överallt. Kanske pappa också, men jag minns så tydligt när jag var liten och vi var på väg hem någonstans ifrån på kvällen, oftast från Falkenberg, och hon pekade på något skogsbryn och sa "titta, där går bambisarna!". Jag tyckte det var så coolt, att hon såg alla rådjur och ormvråkar och ekorrar där jag bara såg vägkant, åker och mer vägkant.

Nu ser jag sånt lika bra som hon. Det är roligt med sånt där, när man ser exakt vilka saker man ärvt och lärt från sina föräldrar. Andra saker jag vet att jag lärt mig av dem:

-att vara supertrevlig mot servicepersonal
-klassmedvetenhet
-förkärlek för allt som kallas "svensk kvalitet" eller "klassiskt hantverk"
-två sorters humor
-imitationsbegåvning
-avsaknad av bollsinne
-dumsnålhet
-intresse för historia och arkitektur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar