måndag 2 mars 2015

Rationaliserad museitant

Och och! Just det ja! Jag har valt min första sånhära skolgrej nu. Alltså inte inriktningen för resten av programmet, men färdighetskursen för resten av terminen. Valet stod mellan 15p museikurs (Det kommunicerande rummet) och 7,5p skriva om kultur+7,5p kulturoffensiv. Det senare alternativet vore nog smartast och mest tillämpbart på en eventuell framtida arbetsmarknad, men det blev ändå museikursen. Kulturoffensiven är typ sånthära entreprenörsskap och projektmojs och det är nog väldigt bra, och ganska sannolikt att jag kommer kunna jobba som, typ med integrationsprojekt och liknande, men hur bra hade jag varit på det? Och hur bra hade jag trivts? Typ noll.

Det är bättre att jag får fnula runt i ett dammigt arkiv, där kommer jag vara nöjd. Säkert har jag någon romantiserad bild av museum som inte alls stämmer utan det är jätte omorganiserat och rationaliserat och man måste själv vara organiserad och rationell för att vara där, men det är åtminstone värt ett försök. Jag kan väl läsa den jävla offensivkursen separat om det ska vara så viktigt. Det fanns ett tredje och ännu mer förnuftigt och marknadsanpassat alternativ också men det var kulturoffensiven kombinerat med 7,5p FÖRVALTNINGSKULTURER och då kan jag nästan lika gärna gå tillbaka till telefonoperatören. Eller säga upp mig från livet och bli en burrito.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar