måndag 13 april 2015

Vredens frukter

Men majgadd jag blir så PROVOCERAD! Av vad undrar ni nu. Kan det vara av patriarkatet? Kanske någon lärare sätter upp orimliga reglerna? Eller kanske någon varit dum mot Anna?

Nej, nej, nej säger jag. Det är dessa satans muminmuggar! Orimlig sak att bli arg på? Kanske det du. Jag borde väl gilla att överösas med bilder av det jag tycker mest om dagligen, glad över att så många hittat till ett av mina stora intressen? Då känner du mig inte. Jag vill i väldigt stor grad ha mina intressen ifred, och i synnerhet mina mumintroll.

Hela mitt liv har mumindalen varit en plats jag kan komma till ifred. Jag läste alla böckerna, har nästan alla seriealbum och målade muminbilder hela mellanstadiet och de andra tittade på mig och sa typ "eeh... okej??" och himlade med ögonen som om jag vore sjuk i huvudet. Men det var så de brukade titta på mig men det spelade ingen roll för mumintrollen var MINA och i den världen kunde ingen komma åt mig.

Och nu har vareviga hipsterjävel tiotusen muggar och ba "men jag bruukade titta på det när jag var liten". Och det bruuukade vara min alldeles egna värld där jag kunde vara ifred från idioter.

4 kommentarer:

  1. Jag har verkligen längtat efter att någon ska skriva ett sådant här inlägg? Inte för att jag själv är den som flytt till Mumindalen i min barndom, utan för att jag är hipsterjäveln som älskar mina stackars muminmuggar men ändå kan känna hur arg jag hade varit om Mumintrollen legat mig så varmt om hjärtat och folk bara hipstrat till det såhär. Både bidrar till, och känner din vrede här, kluvet! Bra skrivet Siri! (Som vanligt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK SARA! Vad skönt att någon förstår mig. Egentligen kan jag inte klandra någon, för jag hade nog också gillat dem även om jag inte haft mumin med mig hela livet. Jag får väl klandra kapitalismen och kulturellt kamouflage och så vidare... och jävla Sofia Jansson som exploaterar sitt släktarv.

      Radera
  2. Ööööh, känner mig träffad här. Ledsen asså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bäst för dig det! Men du hörde ju inte till dem som tyckte jag var knäpp, åtminstone inte som jag minns det ;)

      Radera