måndag 15 juni 2015

15: Att äta när man läser

Perfekt läsmat måste absolut gå att äta med en hand, inte smula för mycket och helst inte droppa heller. Den ska vara god och lättuggad och inte kräva för mycket uppmärksamhet utan bara bidra till att fullända läsupplevelsen. Jag röstar starkt på en välgjord skinkmacka. Nu när jag bor själv äter jag på tok för lite skinkmackor men förr var det ett av mina främsta födoämnen, särskilt på natten och morgonen. Och ganska svårt att avstå ifrån under perioden jag inte åt kött.

Jag älskar ju all rökt mat men skinka är behändigast, och oftast oljigast utan att söla, och det gillar jag också. Annars är rökt lax eller makrill egentligen godast. Därför väljer jag skinka på lite halvgrovt bröd (utan kärnor som smular) med mycket smör. Vill jag vara avancerad har jag gärna brieost eller avocado på också. Tillhörande dryck är mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar