fredag 19 juni 2015

17: En bok som får mig att skratta

För ganska precis ett år sedan läste jag Jandy Nelson's Himlen börjar här och jag minns att jag skrattade sjukt mycket åt inledningsstycket. Huvudpersonens syster har precis dött och enligt sed kommer grannarna över med tröstmat, och enligt är det skinka. Eftersom det här är en familj som är väldigt känd och populär i området blir därför varje yta i köket och matsalen fylld med skinkor, och huvudpersonen och hennes farmor sitter och gråter och skrattar samtidigt medan de hör morbrodern öppna dörren igen och igen och ta emot nya skinkor och tackar mer och mer överdrivet (NÄMEN EN SKINKA!!!) och den scenen tänker jag på ganska ofta.

Det är en bra bok, särskilt på sommaren. Den har ett sånt där sommarskimmer över sig, precis som Virgin Suicide, som det blir när det är mycket varmt.

1 kommentar: