fredag 26 juni 2015

25: Förtjänar mer uppmärksamhet

Förtjänar mer uppmärksamhet gör absolut den bok jag läser om just nu. Bakom väggarna på vinden är helt okänd i Sverige men både när jag läste den som tolvåring och när jag läser den nu så är den bland det bästa jag läst! Jag ska inte berätta för mycket om vad den handlar om men det är mycket med föräldralösa barn, stora hus, gamla dockor och magiska, magiska händelser. Förmodligen har den påverkat mitt språk mer än jag hade en aning om för jag ÄLSKAR hur saker beskrivs med mycket speciella jämförelser, och försöker ofta göra just så. Det jag minns allra mest är hur rosorna på en tapet ser ut som kjolarna på en dansös, att taggarna var kroken som höll dem samman och rosenknopparna var hennes lilla barn i en linda. Det tänker jag fortfarande på varje gång jag ser rosenmönster.

Punkt tjugofyra på listan finns för övrigt på min Instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar