fredag 26 juni 2015

26: Ett bokminne

Här tänker jag skriva om ett bokminne jag faktiskt inte har men som fysiska bevis ändå påminner mig om. Hos mina föräldrar finns en bok som heter Imse Vimse och innehåller en massa verser, sånger och sagor och det är den mest sönderlästa bok vi äger. Saken är den att jag inte minns att bli läst för ur den, för jag var alldeles för liten då. Jag minns allt möjligt som pappa läste när jag var sisådär fem år och äldre, men när jag var riktigt liten var det mamma som läste mest.

Jag märker det när jag tittar på den, bilderna rör vid något i mig även om jag inte minns texterna. Särskilt omslaget är mörkrött och lent med en Carl Larsson-bild och det gör mig mjuk och varm. Det finns många bilder i den och vissa texter också som känns som en del av en grund för mig, men mest av allt bilderna. Utan dem hade jag kanske aldrig varit så intresserad av konst som jag nu är, utan den grund hon lagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar