måndag 15 juni 2015

Boklistesummering 6-14

Jag har ju den här boklistegrejen från bokhora som jag tog hit från Instagram eftersom den bidrog till en kraftig förfulning av mitt flöde, men ett par dagar blev ju missade. Här kommer därför en summering av de punkter som inte fick vara med.

6. En bok av en svensk författare
När jag var tonåring läste jag nästan bara svenska författare och gjorde en grej av att tycka att allt annat var ytligt och korkat. Mina favoriter var Katarina von Bredow, Anita Eklund Lykull och Mårten Sandén. Gud, nu fick jag världens flashback till Sandéns En plats de kallar Lyckan för det är typ den somrigaste bok jag vet. Annars tänkte jag nämna Anita Eklund Lykulls Blendas Bekännelser för den är sjukt göteborgsk. Minns bland annat att huvudpersonen bor i de där tjusiga radhusen vid botaniska trädgården.


7. Ska läsa sen/TBR
Just nu har jag inte så mycket upptravat som ska läsas. Bara de tre (eller kanske fler, jag minns inte) som jag läser just nu och sen min evighetslånga lista på sånt som ska lånas i framtiden. Den enda jag kommer på är En vampyrs bekännelse som Anna lånade och tyckte att jag skulle läsa. Jag var besatt av filmen när jag såg den som elvaåring så det måste jag ju göra!

8. Så sorterar jag min bokhylla
Vi har två bokhyllor här hemma. En som egentligen är mitt nattygsbord med mina viktigaste böcker på ena hyllan och Harry Potter på den andra. I stora hyllan är översta hyllan filmer och spel (nästan bara Annas), hylla två och tre bara Annas böcker, hylla fyra och fem mina och nedersta hyllan stora böcker och tidningar, och där är det mesta mitt, på grund av serieböcker och KP-boxar. Av de två hyllorna som är bara mina är den ena rödryggade Wahlströmsböcker och pocket, och den andra allt annat, i storleksordning utom barnböckerna som står för sig. Anna har mycket mer böcker än jag, men de flesta ligger i lådor så det ser ut som om vi har lika mycket.

9. Att dricka när man läser
Nästan alltid te. Egentligen en dålig idé för jag balanserar koppen så dåligt och spiller alltid på ärmen och på duken (ja, jag är en sån tant att jag har en liten rutig duk på vardagsrumsbordet. 100 vuxenpoäng till mig!). Allra sämst med att dricka te är att jag inte kan ställa en varm kopp på armstödet till soffan för då kan koppen smälta en ring i sammetstyget.

10. En bilderbok
Åååh, jag har världens finaste bilderbok här hemma: Sven Nordqvists mästerverk Var är min syster! Jag älskar Sven Nordqvist av hela mitt hjärta och det här är den största, sjukaste, finaste bilderbok jag vet.

11. Tips för att bota lässvackor
Oftast låter jag det bara vara tills det gått över, men ska jag ge ett tips så är det korta kapitel. Såna där som är en eller två sidor bara, så känns det inte så himla oöverstigligt. Men för mig har det alltid gått över bara jag tar det lugnt ett tag, det handlar oftast om att jag är trött och sliten bara. Jag litar på min läskärlek!

12. En tjock bok
Den längsta bok jag läst är definitivt någon av Game of Thrones-böckerna, men tjockast måste Borta med vinden vara. Det var knappt som en enda bok utan den här jättelika pappersbunten liksom vek sig på mitten av ryggen så det blev som två böcker som satt ihop. Mycket otympligt. Minns också att den verkade väldigt billigt tryckt med fel på varje sida och suddig trycksvärta.

13. En serieroman
Lätt. När himlen föll ner som jag fick av Anna i julas. Så jävla fantastisk! Huvudpersonen är en pilot som störtar och vaknar i en värld där himlen är ett valv, stjärnorna ljusprickar och storkarna kommer med barn, och himlen har börjat sjunka så piloten och hans nya vänner påbörjar resan mot slutet av världen och vad som finns på andra sidan.

14. Den bästa platsen att läsa på
Min världsfantastiska röda loppisfåtölj som ser ut som en lyxig biostol, eller som en förklädd Horace Snigelhorn och som jag kan ligga på sidan i och nästan bli svald. Armstödet är sönder men jag ska älska den här stolen tills den faller i bitar, och efter det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar