lördag 6 juni 2015

Glad nationaldag!

Här på bloggen firar vi med ett citat från DN där Niklas Orrenius fångat ett stycke av den svenska folksjälen:
När jag är utomlands och längtar hem så är det aldrig till de där typiskt blågula grejerna som att hoppa runt en midsommarstång, sörpla kräftor eller stå på en fotbollsläktare och ropa heja Sverige. 
Det handlar i stället om många små saker. Förnimmelser och upplevelser i vardagen som var och en för sig är så oansenliga att man knappt tänker på dem, men som tillsammans bildar en mosaik som betyder hemma. 
Att åka tåg och i högtalarna höra ”jag heter Camilla och är service­ledare ombord, vår bistro hittar ni i vagn nummer fem”. 
Att se de snurrande grillkorvarna på Pressbyrån i Mjölby och löpsedeln om att SÖMNBRIST KAN VARA DOLD SJUKDOM. 
Att stå i kön på Hemköp med en varuavskiljarpinne i handen och undra om kassören kommer att fråga ”På summan?” eller ”På beloppet?” när jag betalar med mitt kort. 
I dag är det den 6 juni. Svenska flaggans dag, eller nationaldagen som den också heter nu för tiden. Jag ska fira genom att slå på radion, P4. Kanske är det radiosporten som spelar Paul Simons ”You can call me Al” och rapporterar V75-resultaten från Axevalla. 
Kanske får jag höra den där bräkiga signalen som alltid följs av 
ett trafikmeddelande. På väg 47 
i Jönköpings län, strax före gränsen till Kalmar län, så befinner sig ett par kor på vägbanan. Iaktta försiktighet. 
Och kanske, kanske är det finska.
”Kesän sommarvärdar-listalta löytyy paljon tuttuja nimiä, kuten entinen pääministeri Fredrik Reinfeldt, näyttelijät Lena Olin ja Gunilla Röör, kirjalija Liza Marklund ja norjalainen Nobel-palkinnon saaja Edvard Moser. Yleisön äänesti mukaan zombiexpertti Herman Geijerin.” 
Då kommer jag att vrida upp ljudet. Ta fram en folköl ur kylen, 2,8 volymprocent. Och 
tänka: här bor jag.

1 kommentar:

  1. det är lite roligt, för det är i just såna små saker som jag så starkt kan skilja på norge och sverige i känslan. i just såna vardagliga saker vande jag mig vid norge också. och det är därför jag ibland fortfarande kan gå in i en mataffär och se på såna vardagliga svenska saker "utifrån", och får då känslan av att det är ett Annat Land, inte mitt land. underlig känsla men jag gillar den ;)

    SvaraRadera