fredag 30 oktober 2015

3: Your parents

Jag tänkte på det här härom dagen, vad som är en bra förälder. Ofta pratar man ju om bra minnen och att skapa såna för sina barn, men ärligt talat betyder det väl inte särskilt mycket? Även världens sämsta förälder kan väl åstadkomma bra enstaka minnen om hen anstränger sig riktigt jävla mycket då och då. Jag tänker att det snarare är ens varjedagminnen som säger något om hur bra föräldrar man haft, om ens minnen av att bara vara i deras närhet är positiva och man kunnat vara trygg, glad och inte rädd på något sätt. Varjedagminnen jag har av mina föräldrar:
  • när mamma brukade väcka mig genom att ligga i min säng och läsa en stund, så det inte var så jobbigt att gå upp
  • helgfrukost med grape som mamma grävt ur åt mig, och bara lite vintersol i ögonen för att pappa hängt upp altanduken i fönstret
  • när jag tokbråkat med min högstadiekompis och efteråt stod med mamma, pappa och bror i köket och lagade mat och alla höll med mig om att hon varit dum
  • skratta åt fåniga djur i naturfilmer
  • alla gånger det lagats flera rätter för att jag inte äter kött, Anna inte gillar kokta grönsaker och lillebror vägrat äta ris

1 kommentar: