fredag 20 november 2015

5: your definition of love

Jag är en dem som skiljer väldigt mycket mellan kär, kärlek och att älska någon. Att älska någon är enklare och kräver inget i gengäld. Det är bara en beskyddande, kärleksfull känsla och önskan av att få vara nära den andra. Egentligen är det väl det som är kärlek också, men att vara kär är ändå något annat.

Det kräver mer av både en själv och av motparten, man vill mer och vill starkare, det är mer förvirrande och intensivt.

Framför allt kräver känslan av att vara kär att man respekterar personen mer än någon man "bara" älskar. Det finns inte samma utrymme för mina maktbeteenden där, och därför är den också ovanligare och mer sporadisk för mig.

1 kommentar:

  1. för mig är det typ tvärtom. det krävs ljusår mer för att jag ska älska någon än bli kär, jag kan ändå räkna en hållbar förälskelse (ovanligt för mig) som att vara iaf lite kär, men det behöver inte Alls betyda att jag älskar personen. kan liksom inte se kär som ett särskilt stort ord, det är ju som förälskad men mer men kan ändå vara så oändligt skenbart och missvisande. men däremot älskar man ju väldigt sällan någon av misstag.

    SvaraRadera