fredag 25 mars 2016

8: a moment

Ett exempel på ett moment kan vara just precis nu, när jag får syn på ett stort hus i Mölndal och översköljs av den där känslan jag brukade ha av stora hus när jag var yngre. Balkongkänslan, marmorkänslan, sammetskänslan. Samma sorts känsla som jag fick inne på Gårda textil av en rulle tjock röd möbelsammet, men inte riktigt kan sätta fingret på. Den känsla jag får av saker när de liksom väcker en dröm om ett större sammanhang.

En stor skillnad finns dock i känslan av det där stora huset bland träden där jag ska stå på balkongen eller ta emot folk på trappan: till skillnad från förr utgår de inte från en man, de utgår ifrån mig själv och vem jag ska vara, vad jag ska göra. Förr var det inte så, då handlade verkligen allt om honom och vem jag blev i förhållande till honom. Kanske är det så att det börjar försvinna när jag blivit lite äldre? Kanske har det också att göra med att jag faktiskt har en man nu som jag känner mig väldigt säker med och inte behöver noja en massa över, kan vara mer i mig själv. Oavsett vilket hoppas jag att det i någon mån kan få vara i längden, att jag inte ska behöva knarka manlig bekräftelse, få vara just i mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar