tisdag 1 december 2015

Lucka 1: en kort recension av den bästa boken jag läst i år

Julkalender alltså. Med all sannolikhet kommer jag vara extremt oambitiös, men lyckas jag fullfölja hälften av luckorna så är jag nöjd! Min hjärna har gått på överväxel de sista veckorna så snart blir jag väl trött som vanligt. Hoppas att jag hinner klart med tentan och lite annat innan dess, bara.

Nå! Till boken. Den tveklöst bästa boken jag läst i år är Niceville (orginaltitel: The Help) om svarta hembiträden i amerikanska södern på 60-talet. Jag vet inte om jag har sagt att jag älskar sydstatslitteratur? Jag älskar i alla fall sydstatslitteratur!

Jag satt (och låg, stod och gick) helt klistrad och tog extra långa vägar med kollektivtrafiken för att tjäna extra lästid. Bra story, bra karaktärer och FANTASTISKA miljö- mat- och klädbeskrivningar. Och otroligt historiskt lärorik förstås, om hur svarta behandlats i usa under 1900-talet. Läs läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar