söndag 24 januari 2016

Vår mat


Fan vad krångligt det är att ha alla recept på datorn hela tiden. På ett sätt är det bra för man kan få tag i det när som helst men jag gillar inte att ha det på en skärm som slocknar hela tiden och som man inte kan göra anteckningar eller ändringar på. Min mamma har alltid haft sina recept i fysisk form, men utspridda mellan tio kokböcker och tre pärmar typ, och alltid med outskrivna kompletteringar som Jaha, nej så gör jag aldrig, jag gör bara det där första och sen fortsätter jag med det där receptet men med proportionerna från det här tredje. Jag har tänkt skriva ut alla de recept vi använder mest och ha antingen i en bok eller på insidan av skafferidörren, men det lär ju dröja. I vilket fall som helst, här är en lista på mina bästa receptlänkar, både kött och vegetariskt:

Underbara Claras sojaköttfärssås
Den här äter jag precis nu, kryddad med timjan, svartpeppar och chiliflingor och det är sjuuukt gott! Tycker det är svårt att göra allt i rätt ordning med sojafärs som man är så ovan vid, men det här funkade bra!

Tacospaj
Mycket enkelt och kräver ganska få ingredienser. Anna gör den rätt ofta och den räcker länge dessutom.

Äppelpaj i äpple
GENI! Och så jävla äckelgott.

Ciderkyckling
Också en av Annas paradrätter, jag brukar gå i kylen och ta små bitar av den i smyg.

Kladdmuffins med banan
Gjorde såna här till min morbror i födelsedagspresent härom året och han beskrev dem som "livsfarliga". Mycket gott betyg! De blir sådär superkladdiga som kladdmuffins nästan aldrig blir annars.

Kolakladdkaka
Vår standardkladdkaka. Förra gången failade jag dock något extremt och lät smöret börja koka, så ägget jag knäckte ner i det blev ju också kokt...

3 kommentarer:

  1. Hahahah, roligaste matfailen jag har hört om (ägget som kokades i kladdkakan). Känner mig btw ärad som har blivit bjuden på tre av dessa godingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det såg sjuuukt äckligt ut! xD

      Radera
    2. Det såg sjuuukt äckligt ut! xD

      Radera