söndag 21 februari 2016

Fruktklisters boklista

Har du ingenting att göra i helgen? Behöver du nya punkter att pricka av på din läslista? Frukta icke! Fruktklister och hennes eminenta smak kommer till undsättning, i form av en svinlång läselista. Jag gjorde upp den under förra bokrean, så för ganska precis ett år sen, och många av de som var med från början har jag redan hunnit avverka. Nu har jag dock slutat ta bort dem jag läst, för det är ju roligare att se listan över vad man har läst och ska läsa växa än att bara se det man ska läsa krympa.

Listan är indelad i tre sektioner: en med fackböcker, alltså mest etnologi och av oklara anledningar en kokbok (?), sedan en sektion med bara vanliga böcker, och sist ett par som jag fick rekommenderade av en filosofinördig kille jag jobbade med i somras. Okej, here we go:

Två barn och ett hus
Horan i bondesamhället
Bönor, ärtor och linser
Är du punktlig lille vän?
Konsten att städa (läser just nu, gillar!)
Folk devils and moral panic
The Invention of Tradition
Finna dolda ting
The cool school

Att föda ett barn
Tummelisa eller den andra vildmarken (läst en del, på biblioteket i Linköping)
Konstmysteriet (läste när jag var liten, tappade bort i minnet och ska återbesöka)
Kvinnan på övervåningen
Tillsammans är man mindre ensam
Född fenomenal
Fjärde riket
Tidsresenärens hustru
Vi måste prata om Kevin
Torka aldrig tårar utan handskar
Jane Eyre (lånat men inte läst)
Miss Peregrins hem för besynnerliga barn
Det kallas för kärlek
Låt den rätte komma in (påbörjade i julas och har fortfarande bara nästan läst klart)
Hanteringen av de odöda
Nine lives of Otto Katz
Boktjuven
Katitzi
Den krympande hustrun
Flickvännen (läst)
Alltings början (läst)
Räddaren i nöden
Kaninhjärta
Kungarnas krig (halvvägs, men inte läst på snart ett år)
Snabba cash
Particular sadness of lemon cake
Da Vinci-koden (läst typ första fjärdedelen)
Den hemliga historien (läst första 100 sidorna två gånger)
Då kan man lika gärna kittla varandra
Håka Visselkråka (läste när jag var liten, tappade bort i minnet och ska återbesöka)
Vem vågar tro på ett barn
Den sårade divan
Expeditionen - min kärlekshistoria

Blommande vin
Hannah Arendt
The pale king - Foster Wallace

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar