tisdag 9 februari 2016

Lennarts listor

(rubriken är tagen från den fruktansvärt listmässigt demoraliserande boken om en musjävel som lär sig sluta skriva listor)

Som vi alla vet älskar jag listor, listor på allt. Det är världens bästa sätt att strukturera sitt liv, särskilt som jag är fett tankspridd, glömmer allt och har ganska många saker att hålla reda på. Jag tänkte att jag skulle redovisa favoritlistorna i mitt liv - självklart i listform.

  1. Paniklistan. Min räddare i nöden. Varje gång jag känner mig panikig över att ha för många saker att göra, sådär så de bara börjar koka runt i huvudet på mig och blir en sörja som håller mig vaken på natten så skriver jag en paniklista över exakt allt jag tänker på. Då har jag för det första visualiserat det och kan titta på listan varje gång det börjar koka, så klarnar det direkt. För det andra kan jag då rangordna hur viktigt det är, hur stort det är och vad som kan lösas direkt.
  2. Dagslistan. Stark tvåa, nästan på delad förstaplats! Den här listan har jag nyligen börjat använda igen, och det är nästan en vanlig att göra-lista som jag skriver inför varje dag i telefonen. Skillnaden är att det liksom inte är mål som måste uppnås för att jag ska känna mig duktig (eller okej, lite då) utan främst för att bena ut vad jag ska göra just idag, så jag kan titta på den och få en känsla av vilken typ av dag det är. Plus för att inte glömma göra något jag planerat att göra. Det är alltså ingen målsättning- eller prestationslista, inga punkter som "jag behöver..." eller "jag måste..." utan sånt som jag helt enkelt vet att jag ska göra. Idag skulle jag t ex skicka två mail, lämna tillbaka böcker och gå till skolan.
  3. Visst ja-listan. Saker som jag ibland kommer att tänka på och tänker visst ja, det där ska jag göra någon gång men som inte är så viktiga. Typ laga handtaget till skåpet ovanför frysen eller sy örngott till kudden som är för liten för alla jag har. Mest fungerar den som hjälp mot känslan av att även om jag löser allt jag behöver göra just nu så är listan av annat som behöver göras OÄNDLIG. Då tittar jag bara på visst ja-listan och så känns det bättre. Just nu har den dock mist lite av sin funktion eftersom många av punkterna hunnit bli smått akuta, så den är uppdelad i en akut del och en del med såna punkter som egentligen ska vara där.
  4. Inköpslistorna. Eh, ja. Jag tror ni sett inköpslistor förr. Jag gillar inköpslistor! Jag har en för mat och en för grejer, typ termos, rosa behå och korsett.
  5. Bok- och filmlistorna. Jag har en lista för böcker att läsa och en för filmer att se. Främst sånt jag tänkt läsa länge men alltid glömmer bort, särskilt sånt jag känner fattas i min populärkulturella repertoar, typ som Jane Eyre eller Love Actually. De här är så mysiga att både läsa och skriva, och dessutom kan man visa dem för folk man nyss lärt känna.
  6. Önskelistor. En åt mig och en åt Anna!
Det här är mina viktigaste listor för att hålla ordning på mitt huvud. Sen har jag några andra som ligger och skräpar i telefonen, typ över alla min autogiron, sushiställen vi varit på, saker jag ska ta upp med folk eller på möten, idéer till böcker, pjäser, youtube-serier eller whatever, men det är de här jag använder aktivt och ärligt talat skulle jag knappt klara mig utan dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar