torsdag 11 februari 2016

Saker man lär sig i föreningar

Underbara Clara skrev härom dagen om "entreprenörsandan" och allt som hon lärt sig som företagare vad gäller att skapa idéer och få saker att hända, och jag känner likadant. Däremot har jag ju väldigt svårt för hela egenföretagarhetsen och begreppet "entreprenörsanda" som är något samhället ofta avkräver en så fort man är missnöjd med nånting eller har en idé. För mig är de egenskaperna hon beskriver snarare förknippade med föreningsarbete och allt det jag lärt mig därifrån.

Den teaterförening jag kommer ifrån är ju ungdomsstyrd och rätt rörig, men inte desto mindre har jag lärt mig så jävla mycket om att skapa evenemang, söka sponsring, göra reklam och just det där med att ha idéer och förverkliga dem. Det var också så jag kom att spela Fröken Julie i somras. Jag ville spela den, fick tag i manuset och frågade sen olika personer om de ville vara med på tåget, och ungefär ett år senare stod vi på scenen! Jag kan ärligt säga att jag kanske inte är särskilt bra på att hålla en tidsplan, dela ut uppgifter eller marknadsföring, men jag är så jävla jävla medveten om att såna här saker går att göra, och att det ofta är ganska lätt att få tag i det som behövs (lokal, kameror, whatever). Ibland behöver man själv inte ens själva kompetensen om man kan hitta personer som kan grejer och som vill vara med.

Sen lär man sig också att få saker gjorda bokstavligt talat, min klassiska fras på styrelsemöten är "ring NU, jag vill SE dig göra samtalet" för att vara helt säker på det verkligen blir gjort. Jag är jävligt sölig av mig men jag kan inte föreställa mig hur sölig och introvert jag varit om inte teatern tvingat mig till annat.

Det allra viktigaste är egentligen att jag lärt mig vara med människor. Härifrån har jag fått min bästa vän, första kyss och första riktiga sammanhang utanför skolan där jag varit viktig och efterlängtad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar