måndag 8 augusti 2016

9: your beliefs

Jag vet inte om jag skrivit om det men när jag var fjorton år konfirmerades jag i pingstkyrkan. Min mamma är född och uppvuxen i pingst och även om hon inte uppfostrat oss med särskilt mycket av sin tro ville hon gärna att jag skulle prova. Jag blev frälst där och var troende som kristen under en ganska lång tid därefter. Idag använder jag åtminstone inte ordet kristen, men det var en viktig tid för mig, och särskilt att få uppleva hur det är att leva dels med ett ganska konservativt synsätt vad gäller främst sex och alkohol, på ett sätt som inte är särskilt vanligt bland svenskar. Dels med att vara såpass säker på hur den andliga världen ser ut, både på så sätt att alltid ha en högre makt att vända sig till med problem och önskningar och för att söka trygghet och tröst, dels även att veta att det kommer en yttersta dag där de som trott på Jesus ska återuppstå. Just det här tyckte jag var ganska jobbigt eftersom de flesta av mina vänner inte var kristna och jag var säker på att det betydde att jag skulle uppleva evigheten utan dem.

Nu känner jag inte riktigt så. Delar av den kristna tron har jag kvar även om jag inte kallar mig kristen eller är bibeltroende, främst på grund av att jag tror att det som kan tänkas vara sant i exempelvis kristendomen förvrängts och fördolts av alla makthavare som använt den i sina egna syften. Min grundtanke är att det finns någon sorts värlsdmakt som beskrivs olika av olika former av religioner, men i slutänden är allt det samma. Den eviga världen i tusen lager, som fortsätter skapas i all oändlighet.

Jag tror på den skapande kärlekskraften, som är existensen i all sin tomhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar