torsdag 18 augusti 2016

Om jag vill ha barn

De gånger jag tänker att jag vill ha barn någon gång är det känslan av att vilja upprepa min egen barndom. Att återskapa ett liv med pyssel, högläsning, långa helgfrukostar och resor, men att liksom vara i andra änden av det, att vara föräldern som kan ge allt det till ett barn.

Det är också en vilja att ha ett barn som får ha en mormor som kan sy och baka så fantastiskt och är så tuff och kan så mycket om växter och djur som min mamma, en morfar som är så klurig och berättar historier som pappa och en morbror som min lillebror. Att ett barn kan få Anna som moster, få växa upp med en så skarp och rolig och varm person i sin närhet, som alltid skulle vilja leka och prata med dem, och förmodligen försvara dem mot mig när jag är orättvis.

I sammanhanget de människorna skapar skulle jag gärna ha ett barn någon gång, mer än vad jag vill ha barn med mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar