söndag 16 april 2017

Poddarna jag lyssnar på


Jag började lyssna för typ ett år sedan, mest bara på P3 dokumentär men det har fyllts på efter hand. Mamma frågade någon gång "hur hinner du med allting, med poddar och böcker och Youtube och serier?" Svaret är att jag verkligen inte håller på med allt samtidigt. Just nu läser jag rätt mycket och då blir det mindre poddar, mindre serier och definitivt ingen Youtube. I somras tittade jag mycket på Youtube och då läste jag inte en bok på månader. Och så vidare. Poddar ligger dock nästan aldrig på nollnivå eftersom jag måste lyssna på nånting för att orka hålla fokus på typ matlagning. Här är de jag lyssnar på nu, och lyssnat mest på, i bokstavsordning:

Alex & Sigge: lyssnade nästan varje dag i Tyskland och var lite småkär i Sigge, men nu är jag rätt trött på dem. Särskilt när de pratar om feminism brinner det fan i huvudet över hur dumma saker de säger och hur självgoda de är, särskilt Sigge. Men uppskattar fortfarande hur de vrider och vänder på saker ibland.

Bladen brinner: sjukt proffsig podd om barnböcker, av två författare och bokbloggare. Intervjuer, recensioner, tips, gamla och nya böcker, bilderböcker och YA.

Damn fine coffee: uppenbarligen en podd om Twin Peaks. Vet inte riktigt hur jag gör med den nu när jag inte har någon att titta med längre, men jag kanske fortsätter ändå. Gillar programledarna åtminstone, gulliga och duktiga!

En varg söker sin podd: den första jag lyssnade på! Nu kan jag bli lite trött på den ibland för att de är så dryga och har så kulturmedelklassiga privilegierade perspektiv, men på vissa ämnen är de roliga.

Folkminnespodden: riktig gubbig P1-podd! Folkminnesforskare pratar om konstiga svenska traditioner, både aktuella och bortglömda. Mysigt, småputtrigt och trevligt med korta avsnitt ibland.

Lilla drevet: det här är lätt den jag följer mest noggrant. Satirpodd om samtiden med vaga mobbartendenser som ärligt talat är min enda nyhetskälla utöver Facebook. Också mååånga bra perspektiv jag ALDRIG kommit att tänka på själv!

Mellan raderna: en poddcast om läsning. Typ den enda som jag lyssnat igenom hela arkivet på. En stockholmare och en finlandssvenska pratar om alla sorters böcker på alla sorters sätt, både om själva böckerna och om alla möjliga ämnen de handlar om. Själv gillar jag mest när samtalet är mer kopplat till själva böckerna, samt när Peppe gör skarpa analyser av patriarkatet (och när hon säger "USCH!")

P3 dokumentär: eh, ja, dokumentärer. Som så många andra föredrar jag de som handlar om mord och knark, härvor och skandaler är mindre intressanta. Backabranden är hemskast, Linda Chen knäppast och Klong Prem mest otippad.

Penntricket: Lady Dahmer och Cissi Wallins podd om feminism, har inte börjat lyssna än.

Rättegångspodden: mer mord! Och en del andra brott också, baserat på ljudupptagningar från rättegångar, sjukt fängslande!

Unspoiled! A Song of Ice and Fire: har inte heller börjat lyssna än, tar förmodligen itu med den här när jag är klar med Harry Potter. Unspoiled!s koncept är att Natasha som inte läst böckerna läser dem ihop med Brendan (då pojkvän, nu ex) som har läst dem, och så kommenterar de kapitel för kapitel. Det enda jag är osäker på är att jag hört Natasha prata så mycket i Harry Potter-podden om Brendans dåliga sidor, så jag får väl se hur han verkar.

Unspoiled! Harry Potter: här är det Natasha som är spoiled och fantastiska Roshawn som är unspoiled, annars är konceptet detsamma. De har hjälpt mig att få motivation att läsa om alla böckerna och jävlar vad värt det varit! Nästan klar nu. Natasha är så himla proffsig poddvärd, läser vissa kapitel högt, kan diskutera utan att avslöja nånting och Roshawn är så rolig! Ett klassiskt ögonblick var när hon tog reda på att "prongs" betyder spröt, och gissade att James animagus var en hummer. Det finns hur många Unspoiled-poddar som helst, så det blir säkert fler av dem framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar