onsdag 12 april 2017

Vad som växer hemma hos mig


Den hära gula grejen som jag aldrig kommer ihåg vad den heter (någon viva?) är viktig på våren! Den har en bra gul färg och luktar gott, så den brukar jag köpa.


Basilika som en riktig bloggperson. Tog skott från en vanlig ica-planta och satte i vatten tills de fick rötter och nu har den en egen kruka och växer som fan. I Tyskland förra sommaren hade jag en jättekruka som räckte till hela hushållet hela sommaren, den var min bebis. Jag älskar hur fingrarna luktar om man hackar basilika och vitlök!


Här har jag testat att peta ner blodapelsinkärnor. Eh, vi får väl se hur det går.


Döende vitsippor samt fler basilikaskott, det blev lite glest i krukan. Hälften av dem är för övrigt thaibasilika som jag testar för första gången.


De flesta av växterna i vardagsrummet är jag rätt ointresserad av just nu, förutom min älskade hoya (aka porslinsblomma) som blommade för första gången förra sommaren och nu redan fått knoppar för tredje gången! Fick skottet av mamma när jag flyttade hit för tre år sen och då var den bara ett par blad på en pinne. I bakgrunden syns prickblad, bergspalm och någon grej jag också fått av mamma.


Mitt exemplar av denna växt med det högst tveksamma namnet vandrande jude hade nästan dött helt, så jag fick slänga allt utom topparna som gick att klippa av och sätta i vatten så de fick nya rötter. Nu är den tillbaka i krukan och står under observation på diskbänken tills den är redo att flytta tillbaka till badrummet. I badrummet bor även en ormbunke, men vi är sura på varandra just nu så den får inte vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar