måndag 15 maj 2017

Sommarkväll, på väg hem, eller natt, på väg att lägga sig

Jag försöker omformulera ett par av mina småångestar. En känsla jag har rätt ofta är jag borde vara någon annan stans. Oftast någon roligaste stans, särskilt på kvällen och natten, när jag tittar ut på balkongen och känner lukten av nattluft innan jag går och lägger mig. Då kan jag känna att jag borde göra nånting just nu.

Saken är ju den att jag HATAR ordet borde. Det är så jävla meningslöst och innehållslöst. Det betyder bara typ "jag förtjänar att känna skuld över att..." Det betyder ingenting. Som "jag borde städa". Behöver du städa? Vill du städa? Vad menar du?? Nej, det betyder bara att man känner skuld över att man inte gör det. "Borde" betyder ingenting.

Så nu försöker jag byta ut det här "borde" mot ett ord med mer riktning och vilja, mer betydelse. Att vara på väg hem och det är försommarkväll och tänka "jag borde göra nånting just nu, typ gå ut" är något het annat än att gå hem och tänka "jag skulle vilja göra nånting just nu, typ gå ut och sitta på en uteservering eller så". Det betyder inte att det är mer sannolikt att jag ska göra det jag tänker på eller så, men att ändra Borde till Vill eller Behöver gör det mer konkret och verkligt, och mindre som någon vag ångest som flyter runt en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar